پوشش های رنگ آمیزی خطوط لوله مدفون و سازه های مغروق

شرکت تولیدی صنعتی و شیمیایی گیتی آسا، فعالیت خود را از سال 1364 در استان اصفهان آغاز نموده و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه تولید رنگ‌های تخصصی ساحلی و فراساحلی (Off-Shore و On-Shore)، رنگ‌های صنعتی و حفاظتی، پوشش ورق رنگی برپایه پلی‌استر و PVDF، پوشش های کف اپوکسی، پوشش‌های خطوط لوله مدفون و سازه های مغروق فعالیت می‌نماید. دریافت پروانه واحد تحقیق و توسعه در سال 1375 از وزارت صنایع و معادن، 9 پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 و تأییدیه صلاحیت آزمایشگاه همکار بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI)، تنها بخشی از افتخارات این شرکت می باشند.

حفاظت از سازه‌های فولادی در برابر خوردگی یک چالش جدی در تمام جهان است. قرار گرفتن مجتمع های پالایشگاهی‌، پتروشیمی و تأسیسات نفتی در نواحی ساحلی و فراساحلی که در معرض رطوبت بالا، یون های کلر، نمک و پاشش آب دریا قرار دارند، اقدامات پیشگیرانه و اهمیت حفاظت از مخازن و تجهیزات فرآیندی آن‌ها را در برابر خوردگی دوچندان می‌کند. یکی از اقدامات پیشگیرانه، استفاده از پوشش‌های مقاوم به خوردگی است. حفاظت از خوردگی توسط یک پوشش محافظتی، به عوامل متعددی ازجمله مقاومت های سایشی، ضربه، شیمیایی و دمای عملیاتی سازه بستگی دارد. علاوه بر این موارد، سازگاری با سازوکار حفاظت کاتدی نیز در برخی موارد از اهمیت بالایی برخوردار است.

ظاهر پوشش نیز حائز اهمیت است، بنابراین با توجه به کاربری، معمولاً لایه نهایی را از پوشش‌های با دوام‌تر و مقاوم‌تر به شرایط محیطی طراحی می‌کنند. پارامترهای مهم دیگر در عملکرد نهایی پوشش نیز می‌توانند شامل: جامد حجمی، زمان خشک شدن و خصوصیات کاربری و روش اعمال، باشند. شرکت گیتی آسا یکی از تولیدکنندگان عمده رنگ و پوشش‌های مناسب برای خطوط لوله مدفون و سازه های مغروق در نواحی Splash & Tidal می باشد.

هر یک از پوشش‌های ذکر شده ذیل خواص منحصر بفردی دارد که آنها را برای شرایط مختلف کاربردی و عملیاتی مناسب می‌نماید.

الف: پوشش اپوکسی بدون حلال

توضیحات و معرفی

پوشش اپوکسی بدون حلال شرکت گیتی آسا، براساس دانش فنی کمپانی Zetagi ایتالیا با برند GITIZETAGI و با کد محصول IAMSUB AIRLESS تولید میشود. هر دو جزء رنگ و هاردنر فرموله شده و به ترتیب دارای فام‌های آبی و زرد هستند که پس از اختلاط صحیح و کامل به رنگ سبز تیره در می­ آید. این امر، بررسی صحت نسبت اختلاط را به‌صورت بصری برای عوامل اجراکننده تسهیل می‌نماید. چنانچه در زمان اجرا به هر دلیل نسبت اختلاط به هم بخورد، فام رنگ نهایی تغییر کرده و اجراکننده پوشش در کمترین زمان متوجه این امر می‌شود. اختلاط نامناسب اجزاء نیز پوششی به‌صورت مارپیچ بر روی سطح ایجاد می‌کند. این پوشش جهت محافظت سطوح خطوط لوله مدفون و یا رنگ آمیزی سازه های نو جهت کاربری در حالت مغروق استفاده می شود.

ویژگی‌ها

-  اپوکسی دو جزئی بدون حلال سخت شونده با آمین.

-  دارای تأییدیه بر اساس استانداردهای BS EN 10289 و IGS-M-TP-027(0).

-  قابلیت اجرا تا ضخامت 2000 میکرون در یک بار پاشش بدون ایجاد هرگونه شره در نقاط مختلف لوله.

-  دارای فام بودن رنگ و هاردنر برای بررسی ساده‌تر صحت نسبت اختلاط به صورت بصری.

-  قابلیت اجرا به صورت پیش‌گرم با دستگاه پاشش تک‌جزئی.

-  قابلیت اجرا به صورت پیش‌گرم با دستگاه پاشش دوجزئی و با رینگ.

-  سازگار با سیستم حفاظت کاتدی.

پروژه‌های اجرا شده

-  خارج از کشور: از سال 1977 در کشورهایی همچون ایتالیا، الجزیره، تانزانیا، ترکیه، لیبی، یوگسلاوی، تونس، بلژیک، آلمان، قزاقستان و ...

-  داخل کشور: سال 1396-1397 در پروژه تعویض پوشش 10 کیلومتر از خط لوله 32 اینچ مارون 6 و 7 منطقه تیران اصفهان به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه اصفهان

مشخصات فنی پوشش

Dark Green 70:30 0.67 1000 100 1.5 IAMSUB AIRLESS Solvent Free Epoxy

ب: پوشش پلی یورتان بدون حلال

توضیحات و معرفی

پوشش پلی‌یورتان بدون حلال شرکت گیتی آسا، براساس دانش فنی کمپانی Zetagi ایتالیا با برند GITIZETAGI و با کد محصول IAMPROOF 302 تولید میشود. زمان خشک شدن سطحی کوتاه این پوشش، بروز عیوب سطحی و نیز جذب حشره را غیرممکن می‌کند. تعمیرات نواحی آسیب‌دیده و یا تعمیر محل انجام آزمون‌های مخرب، با پوشش IAMPROOF 303 که زمان ژل شدن آن 20 دقیقه می‌باشد، انجام می گردد. این پوشش جهت محافظت سطوح خطوط لوله مدفون استفاده می شود.

ویژگی‌ها

-  پلی یورتان بدون حلال و TAR FREE.

-  دارای تأییدیه بر اساس استاندارد BS EN 10290.

-  قابلیت اجرا تا ضخامت 1500 میکرون در یک بار پاشش بدون ایجاد هرگونه شره در نقاط مختلف لوله.

-  قابلیت اجرا به صورت پیش‌گرم با دستگاه پاشش دوجزئی و با رینگ.

-  عدم جذب حشره به دلیل خشک شدن سریع پوشش.

-  سازگار با سیستم حفاظت کاتدی.

پروژه‌های اجرا شده

-  خارج از کشور: سیبری، عراق، ترکیه، نیجریه، الجزیره، لیبی و کنگو.

-  داخل کشور: سال 1396 در پروژه تعویض پوشش 7 کیلومتر از خط لوله 26 اینچ انتقال فرآورده منطقه حاجی آباد بندرعباس به کارفرمایی شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت ایران – منطقه هرمزگان.

مشخصات فنی پوشش

Grey 3:1 0.69 1000 100 1.45 IAMPROOF 302 Solvent Free Polyurethane

ج:پوشش اپوکسی بدون حلال جهت ناحیه پاشش و جزر و مد

توضیحات و معرفی

پوشش اپوکسی خمیری شرکت گیتی آسا، براساس دانش فنی کمپانی Zetagi ایتالیا با برند GITIZETAGI و با کد محصول IAMSUB SPALMATURA تولید میشود. این پوشش برای حفاظت از خوردگی سازه‌های آهنی و بتنی جدید یا قدیمی در معرض پاشش یا مغروق در آب دریا یا آب شیرین استفاده می‌شود. این پوشش دوجزئی شامل یک جزء خمیر زرد و یک جزء خمیر آبی بوده که پس از اختلاط صحیح و کامل به رنگ سبز تیره در می‌آید. استفاده از دو جزء رنگی باعث می‌شود در صورت اختلاط نامناسب، بررسی نسبت اختلاط به‌صورت بصری برای عوامل اجراکننده تسهیل شود.

ویژگی‌ها

-  پوشش اپوکسی دو جزئی بدون حلال سخت شونده با آمین.

-  دارای قابلیت سخت شدن در زیر آب.

-  قابل اعمال بر روی سطوح بتنی و فلزی نو و تعمیراتی در معرض پاشش و مغروق اسکله‌ها، بنادر و سازه‌های فراساحلی.

-  قابلیت اجرا با دست در ضخامت 2000 تا 3000 میکرون بدون نیاز به تجهیزات خاص اجرایی (Mesh، Sheet PVC و Rope).

-  امکان اجرای مستقیم بر روی سطح سازه با پیچیدگی زیاد.

-  آماده سازی سطح آسان (حذف روغن و چربی، رنگ قدیمی و پوسته‌های اکسیدی و نیز موجودات دریایی چسبیده به سطح با کاردک).

-  اختلاط آسان دو جزء با دست به مقدار دلخواه با توجه به مساحت قابل اعمال.

-  چسبندگی عالی به سطح.

پروژه‌های اجرا شده

-  خارج از کشور: ایتالیا، مصر، نیجریه، الجزیره، تونس، لیبی، کنگو، ترکیه، پاکستان، روسیه، قزاقستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس.

-  داخل کشور: این پوشش به طور گسترده‌ای توسط کارفامایان محترم مانند شرکت های نفت فلات قاره ایران و پایانه‌های نفتی ایران مورد استفاده قرار گرفته و می‌گیرد.

مشخصات فنی پوشش

Dark Green 1:1 0.21 3000 100 1.60 IAMSUB SPALMATURA Solvent Free Epoxy

تعاریف

- SP.GR (gr/cm3):  دانسیته

- SVR (%): جامد حجمی

- D.F.T (µm): ضخامت فیلم خشک پیشنهادی

- T.S.R (m2/kg): پوشش دهی تئوری

- Base:Hardener (by weight): نسبت وزنی اختلاط اجزاء