پوشش های رنگ آمیزی ورق رنگی

شرکت تولیدی صنعتی و شیمیایی گیتی آسا، فعالیت خود را از سال 1364 در استان اصفهان آغاز نموده و هم‌اکنون به‌عنوان یکی از تولیدکنندگان پیشرو در زمینه تولید رنگ‌های تخصصی ساحلی و فراساحلی (Off-Shore و On-Shore)، رنگ‌های صنعتی و حفاظتی، پوشش ورق رنگی برپایه پلی استر و PVDF، پوشش های کف اپوکسی، پوشش‌های خطوط لوله مدفون و سازه های مغروق فعالیت می‌نماید. دریافت پروانه واحد تحقیق و توسعه در سال 1375 از وزارت صنایع و معادن، 9 پروانه کاربرد علامت استاندارد ایران، گواهینامه سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015 و تأییدیه صلاحیت آزمایشگاه همکار بر اساس استاندارد ISO/IEC 17025 از مرکز ملی تأیید صلاحیت ایران (NACI)، تنها بخشی از افتخارات این شرکت می باشند.

استفاده از ورق‌های پیش‌رنگ، چند دهه می‌باشد که در صنایع مختلف جایگاه مهمی پیدا کرده است. ویژگی‌های فیزیکی – مکانیکی پوشش کلاف‌های فلزی (Coil) از نوع آلومینیوم، گالوانیزه و گالوانوم این امکان را می‌دهد که ورق ابتدا رنگ‌شده و به‌صورت کلاف یا ورق پیش‌رنگ در اختیار صنایع قرار گیرد. این ورق‌ها توانائی تحمل تغییر فرم‌های مکانیکی اعم از برش، خمش و کشش را دارند و در این مراحل، چسبندگی خود را به زیرآیند حفظ می‌نمایند. این پوشش‌ها مقاومت‌های آب و هوائی بسیار مناسبی داشته و برای سازه‌هایی که در معرض نور خورشید و شرایط آب و هوائی مختلف (مرطوب، خشک و شهری) قرار دارند، مناسب می‌باشند.

پوشش‌های ورق رنگی غالباً در سه لایه شامل: پرایمر(Primer)، رویه(Top Coat) و پوشش پشت (Back Coat) به روش رنگ آمیزی غلطکی بر روی ورق اعمال می‌شوند. اعمال با غلطک، پرت مرحله اعمال را تقریباً به صفر می رساند که کمک بزرگی به عدم آلودگی محیط‌ زیست می‌نماید.

ورق ها قبل از اعمال رنگ، به‌طور پیوسته مراحل چربی‌گیری، آماده سازی شیمیایی سطح و خشک شدن را طی کرده و سپس در یک مرحله لایه پرایمر و پوشش پشت بر روی آن اعمال و در کوره پخت شده و سپس لایه رویی بر روی پرایمر اعمال و مجدداً پخت می‌شود. تمامی این مراحل ظرف چند دقیقه صورت می‌گیرد.

شرکت گیتی آسا از سال 1384 با بهره‌گیری از دانش فنی کمپانی KCC کره جنوبی، اقدام به تولید پوشش‌های ورق رنگی (Coil Coating) بر پایه پلی‌استر نمود. با توجه به استقبال بازار و سیاست شرکت جهت ارائه محصولات روز دنیا، این شرکت اقدام به تولید رنگ‌های ورق رنگی بر پایه HDP و PVDF که دارای مقاومت‌های آب و هوائی بسیار بالا با عمر مفید بالای 15 سال می‌باشد، نمود.

از کاربردهای ورق‌ پیش‌رنگ می‌توان به ساندویچ پانل، پانل‌های نما، پوشش سقف و لوازم‌خانگی اشاره کرد.

در ادامه ویژگی هر یک از لایه‌های پرایمر، پوشش پشت و رویه تولیدی شرکت گیتی آسا بیان میشود.

 الف: پرایمر (Primer)

یک پوشش انعطاف‌پذیر حاوی حلال می‌باشد که نسبتاً نازک و با ضخامت 4 تا 6 میکرومتر اعمال شده و در دمای 220 تا 230 درجه سانتیگراد پخت می‌شود.

ویژگی ها:

  • چسبندگی عالی به فلز زیرآیند و لایه رویه.
  • مقاومت خوب در برابر شرایط محیطی به دلیل دارا بودن پیگمنت‌های ضدخوردگی.
  • سرعت اعمال و پخت سریع.

 

ب: رنگ رویه (Top Coat)

لایه تزیینی و درواقع محافظ که بوسیله رنگ رویه ایجاد می‌گردد، با ضخامت 16 تا 17 میکرومتر بر روی پرایمر اعمال شده و در دمای 220 تا 230 درجه سانتیگراد پخت می‌شود.

ویژگی ها:

  • مقاومت عالی در برابر شرایط محیطی و نور UV و حفظ رنگ و براقیت عالی.
  • سهولت اعمال، پخت سریع و زیبایی ظاهری.
  • امکان تولید با رال های متفاوت و متالیک در براقیت‌های متفاوت.
  • چسبندگی، سختی ضربه خوری و انعطاف‌پذیری عالی.

 

ج: پوشش پشت (Back Coat)

 

لایه محافظتی که بر پشت ورق با ضخامت 6 تا 8 میکرومتر اعمال شده و در دمای 220 تا 230 درجه سانتیگراد پخت می‌شود.

ویژگی ها:

  • چسبندگی عالی به فلز زیرآیند.
  • فوم‌‎پذیری و چسبندگی عالی فوم مورد استفاده در صنایع ساختمانی و لوازم‌خانگی.
  • مقاومت خوب در برابر رطوبت به دلیل دارا بودن پیگمنت ضدخوردگی.
  • ضربه خوری و انعطاف‌پذیری خوب.